Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21787
Title: Cognitive analytical tools for cost management of innovation activity
Other Titles: Когнітивне моделювання життєвого циклу стартап-підприємства
Когнитивное моделирование жизненного цикла стартап-предприятия
Authors: Labunska S. V.
Karaszewski R.
Prokopishyna O. V.
Iermachenko I. V.
Лабунська С. В.
Карашевскій Р.
Прокопішина О. В.
Єрмаченко Є. В.
Лабунская С. В.
Карашевский Р.
Прокопишина Е. В.
Ермаченко Е. В.
Keywords: cognitive analysis
innovative activity
innovative project
company innovative capability
cost management
когнітивний аналіз
інноваційна діяльність
інноваційний проект
інноваційний потенціал підприємства
управління витратами
когнитивный анализ
инновационная деятельность
инновационный проект
инновационные возможности компании
управление затратами
Issue Date: 2019
Citation: Labunska S. Cognitive analytical tools for cost management of innova-tion activity / S. Labunska, R. Karaszewski, O. Prokopishyna, I. Iermachenko // Problems and Perspectives in Management. - 2019. - 17(1). – Р. 395-407.
Abstract: Promotion of innovations on the market is hampered in Ukraine by the lack of methodological approaches for analyzing the efficiency of innovative projects. The lack of appropriate methodology leads companies to refuse to innovate because of the uncertainty of final economic outcomes. The introduction of project based methods for innovation activity management allows, on the one hand, to reconcile strategic and operational objectives within the innovation process, innovation activity and general financial and economic activity of the enterprise, and on the other hand, to implement cognitive approaches to organization of company’s innovation management. The research argues possibilities of applying the canonical correlation method for structuring causal links between determined components of a company innovative capability, such as innovation potential, innovative business opportunities and system margin. As these components may be further assessed by quantitative indices, the method of regression analysis is also used to develop analytical tools for innovation management, which allow to reveal interrelated impact of expenses on the results of innovation activity. The paper analyzes changes in a company innovative capability that can be provoked by increased material, depreciation, labor and information costs and discusses directions of interrelated changes. Practical testing of submitted proposals is realized based on the Ukrainian companies’ statements for 2012–2017. Просуванню інновацій на ринку в Україні перешкоджає відсутність методологічних підходів до аналізу ефективності інноваційних проектів. Відсутність відповідної методології призводить до того, що компанії відмовляються від інновацій через невизначеність кінцевих економічних результатів. Впровадження проектних методів управління інноваційною діяльністю дозволяє, з одного боку, узгоджувати стратегічні та оперативні цілі в рамках інноваційного процесу, інноваційної діяльності та загальної фінансово-господарської діяльності підприємства, а з іншого - впроваджувати когнітивні підходи організації інноваційного менеджменту компанії. Дослідження обґрунтовує можливості застосування канонічного ме-тоду кореляції для структурування причинних зв'язків між визначеними компонентами інноваційної здатності компанії, такими як інноваційний потенціал, інноваційні можливості бізнесу та системний запас. Оскільки ці компоненти можуть бути додатково оцінені кількісними показниками, метод регресійного аналізу також використовується для розробки аналі-тичних інструментів управління інноваціями, які дозволяють виявити вза-ємозв'язаний вплив витрат на результати інноваційної діяльності. У статті аналізуються зміни в інноваційній здатності компанії, які можуть бути спровоковані збільшенням матеріальних, амортизаційних, трудових та інформаційних витрат і обговорюються напрямки взаємозалежних змін. Практичне тестування поданих пропозицій здійснюється на основі звітів українських компаній за 2012–2017 роки. Продвижение инноваций на рынке в Украине сдерживается отсутствием методологических подходов для анализа эффективности инновационных проектов. Отсутствие соответствующей методологии заставляет компании отказываться от инноваций из-за неопределенности конечных экономических результатов. Внедрение проектных методов управления инновационной деятельностью позволяет, с одной стороны, согласовать стратегические и операционные цели в рамках инновационного процесса, инновационной деятельности и общей финансово-экономической деятельности предприятия, а с другой стороны, ре-ализовать когнитивные подходы. организации инновационного менедж-мента компании. В исследовании рассматриваются возможности применения метода канонической корреляции для структурирования причинно-следственных связей между определенными компонентами инновационных возможностей компании, такими как инновационный потенциал, инновационные возможности для бизнеса и системная маржа. Поскольку эти компоненты могут быть дополнительно оценены по количественным показателям, метод регрессионного анализа также используется для разработки аналитических инструментов управления инновациями, которые позволяют выявить взаимосвязанное влияние затрат на ре-зультаты инновационной деятельности. В статье анализируются изме-нения в инновационных возможностях компании, которые могут быть вызваны увеличением материальных, амортизационных, трудовых и информационных затрат, а также обсуждаются направления взаимосвя-занных изменений. Практическое тестирование представленных пред-ложений осуществляется на основании отчетности украинских компаний за 2012–2017 годы.
URI: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21787
Appears in Collections:Статті (ОБК)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Labunska_Karaszewski_Prokopishyna_текст.pdf566,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.