Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21373
Title: | Особливості використання системи Moodle в процесі викладання вищої математики |
Other Titles: | Особенности использования системы moodle в процессе преподавания высшей математики Features of using the moodle system in the process of teaching higher mathematics |
Authors: | Рибалко А. П. Рыбалко А. П. Rybalko A. P. |
Keywords: | вища освіта викладання вищої математики студенти комп’ютерних спеціальностей змішане навчання електронний навчальний курс платформа Moodle высшее образование преподавание высшей математики студенты компьютерных специальностей смешанное обучение электронный учебный курс higher education teaching of higher mathematics computer science students blended learning e-learning course Moodle platform |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | Рибалко А. П. Особливості використання системи Moodle в процесі викладання вищої математики / А. П. Рибалко // Вісник Глухівського нац.-го пед.-го ун-ту ім. Олександра Довженка. / Серія: Педагогічні науки: зб. наук. праць. – Вип. 39. / Редкол.: О.І. Курок (відп.ред.) та ін. – Глухів: РВВ Глухівського НПУ ім. О. Довженка, 2019. – С. 71 - 77. |
Abstract: | Роботу присвячено вивченню можливостей використання програмно-інструментальної платформи Moodle під час викладання вищої математики. Проаналізовано наявні в системі засоби з точки зору доцільності їх використання в контексті математичної підготовки бакалаврів. Наведено досвід автора створення електронного курсу з навчальної дисципліни «Вища математика» для студентів галузі інформаційних технологій. Запропоновано структуру електронного навчально-методичного комплексу, висвітлено методику та численні переваги впровадження розглянутих засобів у навчальний процес. Доведено ефективність їх використання під час організації змішаного навчання, що є вкрай актуальним саме для студентів комп’ютерних спеціальностей, оскільки майбутні ІТ-фахівці часто поєднують навчання з роботою у своїй професійній сфері. Работа посвящена изучению возможностей использования программно-инструментальной платформы Moodle во время преподавания высшей математики. Проанализированы имеющиеся в системе средства с точки зрения целесообразности их использования в контексте математической подготовки бакалавров. Приведены опыт автора создания электронного курса по дисциплине «Высшая математика» для студентов области информационных технологий. Предложена структура электронного учебно-методического комплекса, освещены методика и многочисленные преимущества внедрения рассмотренных средств в учебный процесс. Доказана эффективность их использования при организации смешанного обучения, которое является крайне актуальным именно для студентов компьютерных специальностей, поскольку будущие IТ-специалисты часто совмещают учебу с работой в своей профессиональной сфере. Technical progress, global informatization, and economic development of society have led to significant changes in the requirements for higher education in our time. The quality of training of specialists today is determined not only by their readiness to perform their professional duties, but also the ability for continuous personal and professional development. Therefore, teachers increasingly pay attention to the creation of new educational models and systems that should encourage students to self-study and cognitive activity. In this context, issues of introducing blended learning and the practical use of electronic information and communication educational technologies are becoming topical. Тhe purpose of the article is to analyze the possibilities of using the tools of the e-learning platform Moodle in the process of mathematical training of computer science students and to propose a structure of the educational process combining traditional and innovative forms. Various tools of the Moodle learning platform are studied, the features of their use in the process of teaching mathematics are analyzed. The author presents the experience of implementing an electronic learning complex on higher mathematics within the framework of the organization of blended learning model. The expediency and efficiency of its introduction into the educational process with the aim of enhancing students' cognitive activity and improving the quality of knowledge is substantiated. |
URI: | http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21373 |
Appears in Collections: | Статті (ВМЕМ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
13 Rybalko__стаття.PDF | 567,46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.