Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/18462
Title: Технологія самооцінки якості наукової активності ВНЗ як фактор підвищення академічної автономії ВНЗ
Other Titles: Технология самооценки качества научной активности ВУЗ как фактор повышения академической автономии ВУЗ
Technology of self-assessment of the quality of scientific activity of the university as a factor of increasing the academic autonomy of the University
Authors: Раєвнєва О. В.
Дериховська В. І.
Раевнева Е. В.
Дериховская В. И.
Rayevnyeva O. V.
Derykhovska V. I.
Keywords: автономність
самооцінка
вища освіта
наукова активність
автономность
высшее образование
самооценка
научная активность
autonomy
self-esteem
higher education
scientific activity
Issue Date: 2017
Citation: Раєвнєва О. В. Технологія самооцінки якості наукової активності ВНЗ як фактор підвищення академічної автономії ВНЗ / О. В. Раєвнєва, В. І. Дериховська // Бізнес-Інформ. – 2017. – №12. – С. 81–96.
Abstract: У статті запропоновано технологію самооцінки якості наукової активності ВНЗ як одного з головних напрямків розвитку наукового потенціалу вітчизняної вищої школи, пошуку дієвих шляхів та заходів стимулювання науково-дослідної, науково-технічної та інноваційної діяльності університетів України задля інтеграції національної системи вищої освіти в європейський освітянський простір задля забезпечення сталого розвитку суспільства. Використовуючи системний підхід, під час проведення самооцінки якості наукової активності ВНЗ, було виділено три організаційні рівні самооцінювання: індивідуальний; кафедральний та факультетський. Здійснено імплементацію технології самооцінки якості наукової активності ВНЗ на рівень окремих підрозділів університету.
В статье предложена технология самооценки качества научной активности вуза как одного из главных направлений развития научного потенциала отечественной высшей школы, поиска эффективных путей и мер стимулирования научно-исследовательской, научно-технической и инновационной деятельности университетов Украины для интеграции национальной системы высшего образования в европейское образовательное пространство для обеспечения устойчивого развития общества. Используя системный подход, при проведении самооценки качества научной активности вузов, было выделено три организационные уровни самооценки: индивидуальный; кафедральный и факультетский. Осуществлен имплементацию технологии самооценки качества научной активности вузов на уровень отдельных подразделений университета.
The article suggests the technology of self-assessment of the quality of scientific activity of the University as one of the main directions of development of the scientific potential of the national high school, the search for effective ways and measures to stimulate the research, scientific-technical and innovation activity of the Ukrainian universities in order to integrate the national system of higher education into the European educational space for the sake of ensuring sustainable development of society. Using a systematic approach, during the self-assessment of the quality of scientific activity of the university, three organizational levels of self-evaluation were identified: individual; the cathedral and the faculty. Implementation of the technology of self-assessment of the quality of scientific activity of higher educational institutions at the level of separate units of the University.
URI: http://127.0.0.1/jspui/handle/123456789/18462
Appears in Collections:Статті (СЕП)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття_Дериховська 3.pdf639,95 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.