Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/20420
Title: Моделювання прийняття управлінських рішень щодо оцінки та аналізу якості продукції підприємства
Other Titles: Моделирование принятия управленческих решений по оценке и анализу качества продукции предприятия
Modeling the adoption of managerial decisions on the assessment and analysis of the quality of the enterprise products
Authors: Гаврильченко О. В.
Гаврильченко Е. В.
Havrylchenko O. V.
Keywords: управлінські рішення
моделювання управлінських рішень
якість продукції
аналіз якості продукції
витрати на якість продукції
конкурентоспроможність підприємства
управленческие решения
моделирование управленческих решений
качество
анализ качества продукции
затраты на качество продукции
конкурентоспособность предприятия
managerial decisions
modeling of managerial decisions
quality of products
analysis of product quality
costs for product quality
competitiveness of the enterprise
Issue Date: 2018
Citation: Гаврильченко О. В. Моделювання прийняття управлінських рішень щодо оцінки та аналізу якості продукції підприємства / О. В. Гаврильченко // «Інтелект ХХІ». – 2018. – Вип. 3. – С. 48–51.
Abstract: Обґрунтовано необхідність управління витратами на забезпечення якості продукції підприємства. В ході теоретичного аналізу обраної проблематики визначено, що в сучасних умовах господарювання підприємства будуть продовжувати активно шукати нові шляхи зниження витрат на якість без шкоди корисним властивостям самої продукції, що зумовлює необхідність прийняття відповідних управлінських рішень. Розглянуто сутність та зміст витрат на якість продукції. Побудовано модель залежності темпів росту товарної продукції від частки витрат, спрямованих на підвищення якості продукції. На підставі побудованої моделі доведено, що з метою розширення товарної продукції підприємства необхідно більше уваги приділяти управлінню якістю продукції шляхом збільшення частки витрат, спрямованих на підвищення якості продукції. Обоснована необходимость управления затратами на обеспечение качества продукции предприятия. В ходе теоретического анализа выбранной проблематики определено, что в современных условиях хозяйствования предприятия будут продолжать активно искать новые пути снижения затрат на качество без ущерба полезным свойствам самой продукции, что обусловливает необходимость принятия соответствующих управленческих решений. Рассмотрены сущность и содержание затрат на качество продукции. Построена модель зависимости темпов роста товарной продукции от доли расходов, направленных на повышение качества продукции. На основании построенной модели доказано, что с целью расширения товарной продукции предприятия необходимо больше внимания уделять управлению качеством продукции путем увеличения доли расходов, направленных на повышение качества продукции. The necessity of managing expenses for ensuring the quality of products of the enterprise is substantiated. During the theoretical analysis of the chosen problem, it is determined that under current conditions of enterprise management, enterprises will continue to actively search for new ways to reduce costs for quality without compromising the useful properties of the product itself, which necessitates the adoption of appropriate managerial decisions. The essence and content of expenses for quality of products are considered. The model of the dependence of the growth rate of commercial products on the share of expenses aimed at improving the quality of products is constructed. On the basis of the constructed model it is proved that in order to expand the marketable products of the enterprise it is necessary to pay more attention to the quality management of products by increasing the share of expenses aimed at improving the quality of products.
URI: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/20420
Appears in Collections:Статті (МБА)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гаврильченко_стаття_Інтелект ХХІ.pdf551,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.