Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21536
Название: Transparency of the enterprise: theoretical based and evaluation practice
Другие названия: Транспарентність підприємства: теоретичні основи та практика оцінювання
Транспарентность предприятия: теоретические основы и практика оценивания
Авторы: Krasnokutska N. S.
Kruhlova O. A.
Kozub V. O.
Краснокутська Н. С.
Круглова О. А.
Козуб В. О.
Краснокутская Н. С.
Круглова Е. А.
Козуб В. А.
Ключевые слова: transparency
enterprise
evaluation
efficiency of activity
транспарентність
підприємство
оцінка
ефективність діяльності
транспарентность
предприятие
оценка
эффективность деятельности
Дата публикации: 2019
Библиографическое описание: Krasnokutska N. Transparency of the enterprise: theoretical based and evaluation practice / N. Krasnokutska, О. Kruhlova, V. Kozub // Economic Annals-XXI. - 2019. - №175(1-2).
Краткий осмотр (реферат): In the conditions of globalization of the world economy and informatization of the society, an important component and factor of the enterprise development is its transparency. Openness of information concerning business organization, performance of activities, implementation of innovations and social activity is a criterion for corporate management culture at the enterprise that determines its investment attractiveness, increase of market value, and creates preconditions for strengthening of competitive positions in the market. Results. According to the results of the research, the essence of transparency is defined as the transparency of relations between the company and its main stakeholders (owners, employees, buyers, resource providers, community, state), the content of which is disclosed through the set of characteristics of financial, legal, organizational, social, anti-corruption transparency. To determine the level of the enterprise transparency, a set of indicators reflecting transparency in the context of its main elements and formed based on the open data by enterprises, is substantiated. The conducted study of transparency of 25 Ukrainian retail chains made it possible to conclude that their level of openness is low (the level of transparency in general is 37.5% in aggregate). Only legal and financial aspects of the activities of enterprises among numerous types of transparency investigated are reflected in corporate websites in sufficient volume (56.6%, 54.2%). At the same time, formal disclosure of information concerning organizational structure of enterprises, associates and subsidiaries (36.0%), social activity (35.4%) was diagnosed. The lowest level of trade networks’ openness regarding the implementation of anti-corruption programs (5.2%) is noted. According to the results of the correlation analysis, strong dependence of profit dynamics (y1) of trading enterprises on legal (rx2y1=0.53), organizational (rх3у1=0.50) and financial (rх1у1=0.45) transparency is determined. Also, direct influence of legal (rх2у2=0.46), social (rх4у2=0.41) and anticorruption transparency (rх5у2=0.31) on dynamics of profitability of sales (у2) is specified. Conclusion. In the result of the research, transparency of the enterprise is defined as a complex characteristic, the content of which is disclosed through a set of relations between the company and its main stakeholders in the context of financial, legal, organizational, social, anti-corruption openness. Low level of transparency of retail networks in Ukraine and significant dependence of the results of their activity on the level of openness are established. У статті розвинуто теоретичні положення та методичні засади оцінювання транспарентності підприємства. Проаналізовано світовий досвід щодо визначення видових проявів і рівня відкритості підприємства. Обгрунтовано сукупність показників для оцінювання транспарентності підприємства за характеристиками фінансової, правової, організаційної, соціальної, антикорупційної транспарентності. Наведено результати емпіричного дослідження прозорості й відкритості діяльності торговельних мереж в Україні за підсумками якого визначено, що транспарентність торговельних підприємств є середньою як в цілому так і за окремими її видами. Спираючись на результати кореляційного аналізу встановлено сильний зв’язок між рівнем правової, організаційної, фінансової прозорості та динамікою прибутку торговельних мереж, прямий вплив соціальної та антикорупційної прозорості на динаміку рентабельності продажів. В статье рассмотрены теоретические положения и методические основы оценки транспарентности предприятия. Проанализирован мировой опыт в части определения видовых проявлений и уровня открытости предприятия. Обоснована совокупность показателей для оценки прозрачности предприятия по характеристикам финансовой, правовой, организационной, социальной, антикоррупционной транспарентности. Приведены результаты эмпирического исследования прозрачности и открытости деятельности торговых сетей в Украине по итогам которого сделан вывод о среднем уровне транспарентности торговых предприятий в целом и отдельным ее видам. Учитывая результаты корреляционного анализа установлена сильная связь между уровнем правовой, организационной, финансовой прозрачности и динамикой прибыли торговых сетей, прямое влияние социальной и антикоррупционной прозрачности на динамику рентабельности продаж.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21536
Располагается в коллекциях:Статті (МЕМ)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Стаття.pdf426,9 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.