Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/12726
Title: Причины, предпосылки и подходы к борьбе с теневой экономикой в Украине
Other Titles: Причини, передумови і підходи до боротьби з тіньовою економікою в Україні
Reasons background and approaches to the fight against the shadow economy in Ukraine
Authors: Ястребова А. С.
Yastrebova A. S.
Keywords: теневая экономика
метод «расходы населения – розничный товарооборот»
налоговая система
финансовый мониторинг
единый социальный взнос
«цифровая демократия»
тіньова економіка
метод «витрати населення - роздрібний товарообіг»
податкова система
фінансовий моніторинг
єдиний соціальний внесок
«цифрова демократія»
the shadow economy
the method of "public spending - retail sales"
the tax system
financial monitoring
unified social contribution
"digital democracy"
Issue Date: 2015
Citation: Ястребова А. С. Причини, передумови і підходи до боротьби з тіньовою економікою в Україні / А. С. Ястребова // Бізнес Інформ. - 2015. - №11. - C. 16-23.
Abstract: В статье обоснована актуальность проблемы теневой экономики в рамках европейской интеграции Украины. Показаны причины неэффективности экономических реформ на фоне толерантности населения к нелегальной экономике, рассмотрены ее основные разновидности. Проанализированные в работе оценки уровня теневой экономики сигнализируют об усугублении данного процесса и демонстрируют неэффективность его рассмотрения в контексте «амортизационной подушки» в условиях кризиса. Оценка различных методов расчета уровня теневой активности дает основания предполагать, что наиболее адекватным в данных условиях является метод «расходы населения – розничный товарооборот», согласно которому около двух третей украинского бизнеса находится в тени. Рассмотрены предпосылки толерантности общества к анализируемому явлению, что обусловило угрожающее развитие «теневой экономики физических лиц». Среди причин и обстоятельств высокого уровня теневой активности названы несовершенная налоговая система, сложности администрирования, отсутствие «цифровой демократии», низкое качество социальных услуг государства. В качестве решительных мер по борьбе с теневой экономикой предложены способы стимулирования физических лиц декларировать свои доходы путем финансового мониторинга их расходов, внедрение информационных систем в сфере администрирования и уплаты налогов, смена отраслевой структуры народного хозяйства в пользу производственного сектора и активная пропаганда детенизации.
У статті обґрунтована актуальність проблеми тіньової економіки в рамках європейської інтеграції України. Показано причини неефективності економічних реформ на тлі толерантності населення до нелегальної економіки, розглянуті її основні різновиди. Проаналізовані в роботі оцінки рівня тіньової економіки сигналізують про посилення даного процесу і демонструють неефективність його розгляду в контексті «амортизаційної подушки» в умовах кризи. Оцінка різних методів розрахунку рівня тіньової активності дає підстави припускати, що найбільш адекватним в даних умовах є метод «витрати населення - роздрібний товарообіг», згідно з яким близько двох третин українського бізнесу перебуває в тіні. Розглянуто передумови толерантності суспільства до аналізованого явища, що зумовило загрозливе розвиток «тіньової економіки фізичних осіб». Серед причин і обставин високого рівня тіньової активності названі недосконала податкова система, складності адміністрування, відсутність «цифрової демократії», низька якість соціальних послуг держави. Як рішучих заходів по боротьбі з тіньовою економікою запропоновані способи стимулювання фізичних осіб декларувати свої доходи шляхом фінансового моніторингу їх витрат, впровадження інформаційних систем в сфері адміністрування та сплати податків, зміна галузевої структури народного господарства на користь виробничого сектора і активна пропаганда детінізації.
In the article the urgency of the problem of the informal economy in the framework of European integration of Ukraine. The reasons for the ineffectiveness of the economic reforms against the backdrop of population tolerance to illegal economy, considered its main varieties. Analyzed in the shadow economy level evaluation signal a worsening of the process and demonstrate the ineffectiveness of its consideration in the context of "amortization cushion" in the crisis. Evaluation of different methods for calculating the level of shadow activity gives grounds to assume that the most appropriate in the current circumstances is the method of "public spending - retail sales," according to which about two-thirds of Ukrainian business is in the shade. The preconditions for society's tolerance of the phenomenon, which led to the development of threatening the "shadow economy of individuals". Among the reasons for and circumstances of a high level of shadow activity called imperfect tax system, the complexity of the administration, the lack of "digital democracy", the poor quality of social services of the state. As decisive action to combat the shadow economy suggested ways to encourage individuals to declare their income through the financial monitoring of expenditure, implementation of information systems in the administration and payment of taxes, change of branch structure of the economy in favor of the manufacturing sector and the active promotion of deshadowing.
URI: http://www.repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12726
Appears in Collections:Статті (ЕК)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ястребова 3.pdf800,94 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.